dinsdag 5 juli 2022

Nachtvlinderen

Nachtvlinders: Dat zijn toch van die lelijke vieze motten die zich 's avonds op je auto kapot vliegen? Inmiddels vliegen steeds minder insecten zich te pletter. Ze zijn er nauwelijks meer.

Op een natuurexcursie kwam ik in aanraking met een nachtvlinderraar. Hij had zijn lichtval, een groot laken met een sterke ledlamp opgezet op een donkere plek op een sportveld. En ja, de motten kwamen. En wat een diversiteit, wat een kleuren en wat veel soorten! Ik heb toch altijd gedacht dat alleen dagvlinders mooi zijn. Ik heb ongelijk.
 
Gestippelde houtvlinder
Het voordeel is dat die nachtbeesten stil blijven zitten op dat laken, in tegenstelling tot dagvlinders. Zodoende heb je tijd om ze echt goed te bekijken en te identificeren. Dat laatste is inmiddels niet meer moeilijk. De app van waarneming.nl werkt ongelofelijk goed. 
 
Groot avondrood
Die avond werd ik aangestoken door het nachtvlindervirus. Ik heb een Led-emmer aangeschaft bij de vlinderstichting en ben nu een officieel een monitoringspunt voor het meetnet nachtvlinders. Het verbaast me echt hoe makkelijk het is. ‘s Avonds zet ik de emmer buiten, ‘s ochtends vroeg (en dat is in de zomer wel heel erg vroeg) sta ik op en maak van alle insecten die ik gevangen heb een foto. Deze identificeer ik via waarneming.nl En ja hoor, ik weet wat zich heeft laten vangen en krijg gelijk alle informatie over het uiterlijk, het voorkomen etc. 
 
De Kompassla-uil, heeft als waardplant Kompassla  
Het leukste is dan ook nog uit te zoeken waarom sommige nachtvlinders uilen zijn, andere spanners andere heten weer vlinders. 
Het smaakt naar meer!  
Annemieke Hondius
 
Kompassla is een wilde sla-soort, waarvan de gedraaide bladtoppen de noord-zuidrichting aanwijzen

Is alles wat overdag vliegt een dagvlinder? lees Dagvlinder of nachtvlinder?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten